In aanloop naar kerst

13 december 2019 - Florești, Roemenië

De Primaria ingepakt

Dag allemaal, weer tijd om eens wat van me te laten horen. Tussen alle drukte van de kerstprogramma's door vertel ik jullie wat over de afgelopen weken. Voor aanvullingen en vragen hoop ik jullie binnenkort weer te zien en te spreken. Met kerst en oud&nieuw hoop ik Nederland namelijk weer even aan te doen 😃

Iedere week hebben we weer onze vaste programma's gedraaid. Zo kwamen we op de woensdagochtenden met de vrouwen samen. We zijn ermee gestart dat zij wekelijks een bijbeltekst aanleren, erg mooi dat zo hun bijbelkennis groeit! Tegelijk leer ik zo ook wat Roemeense bijbelverzen. Verschillende keren maakten we de vrouwen na afloop van het programma blij met hulpmiddelen als incontinentie materiaal en voedselpotjes met rode kool, kroten, appelmoes en bonen. Ook hebben we veel linzen, maar de vrouwen kennen dit niet zo goed waardoor ze het liever niet eten. Daarom zelf maar wat recepten ermee opgezocht om te proberen 😋
Ook Speranța loopt nog door tot aan de kerstviering. Naast de gewone lessen hebben de kinderen ook een andere activiteit gehad. De nieuwe docent is erg enthousiast en had vrienden uitgenodigd die een medische les gaven, het was leuk om hierbij te helpen. Deze maand ben ik vier middagen in de week bij het onderwijsproject te vinden, de kinderen krijgen nu namelijk iedere lesmiddag een warme maaltijd. Het lokale bestuur had toegezegd geld te geven om deze maaltijden te betalen. Dit gaven ze echter pas eind november en in december moest het op zijn. Tja dat werd een uitdaging, een manier was om extra maaltijden te geven. Ook hebben we de factuur voor het eerste kwartaal van 2020 alvast gekregen en ingediend. Fijn dat ze financieel willen bijdragen, maar voor de volgende keer handiger als het wat eerder gegeven wordt 😉
Voor het onderwijsproject hebben we twee nieuwe docenten op het oog! Zij zullen in januari proefdraaien en we gaan zien hoe hen, de kinderen en ons dat bevalt :) We zijn ontzettend blij dat ze in ieder geval op ons pad gekomen zijn!

Deze maand hebben we weer twee transporten van Gain binnen gekregen. Vol met kleding, medische hulpmiddelen en (voedsel)pakketten om uit te delen met kerst. Dit was een heel gesjouw, maar we zijn erg dankbaar dat we dit kregen. Ik ben de laatste weken erg druk geweest om al de medische spullen uit te zoeken en op het juiste plekje te leggen. Ook maakte ik een pakket met gazen en verbanden voor een dokter in de buurt met wie we weleens samenwerken. Zij gaf aan ook behoefte te hebben aan extra middelen doordat de financiering voor de zorg niet toereikend is.
Was ik bíjna klaar met het sorteerwerk, vertelt de verpleegkundige die met zwangerschapsverlof is dat ik alles met plak materiaal in het andere gebouw moet leggen. In de kerk, waar de medische post ook zit, wordt het namelijk erg koud waardoor de plak minder goed gaat werken. Toen kon ik opnieuw door alle kasten om de tapejes, pleisters, zelfklevende verbanden en ander materiaal in veiligheid te brengen.
Maar goed dat dit gedaan is, want koud werd het.. 's Nachts werd het verschillende keren -9 en we hebben de eerste sneeuw van dit jaar gehad! In de kerk is de temperatuur ook onder de 0 graden gekomen.
Om de kou te compenseren proberen de mensen in de wijk hun huizen warm te krijgen. Verschillende gezinnen worden vanuit Charis geholpen om hout te kunnen kopen. Dit is niet geheel zonder risico, want al meerdere mensen zijn langsgekomen met brandwonden. Gelukkig hebben we goed materiaal om dit te verzorgen. Anderen kwamen weer langs met een bloedblaar, infecties en voor medicatie. Zo vullen ook mijn laatste uurtjes van de week zich weer 😉

Waar ik het in de kerk flink koud vond, waren er die daar anders over dachten. Nacht op nacht werd er toevlucht gezocht in de kerk voor wat warmte. Overdag zagen we daar de zeer kleine, maar stinkende gevolgen van. We kampen namelijk met een muizenplaag, die met gif niet uit te roeien valt. Ondanks dat we zeer zorgvuldig zijn om nergens voedsel achter te laten in het kerkgebouw blijft het voor hen toch een aantrekkelijke plek. Afgelopen week ontstond de druppel. In het isolatiemateriaal van de vaatwasser troffen we een muizennest aan.. Vandaar dat alle kieren rondom de kerk nu dicht gespoten zijn en een collega heeft een eigen muizenval gemaakt. Muis 1 is te pakken, nu volgt de rest hopelijk snel.

In ons team zitten veel Nederlanders, vandaar dat we dit jaar de oer Hollandse traditie van sinterklaassurprises wilden doen. Een leuke uitdaging met ook acht Roemenen in het team. Voor mijn huisgenootjes was het al niet helemaal duidelijk wat de bedoeling was, dus hen hielp ik een handje 😉 Achteraf had ik iedereen wel kunnen helpen, want geen van de Roemenen had het goed begrepen, zonder surprise en gedicht namen ze hun cadeautjes mee. Ach met 9 leuke Nederlandse surprises hebben we toch een hele gezellige avond gehad. Ook konden we heerlijk snoepen van gevuld speculaas, chocoladeletters, pepernoten en speculaasstroopwafels die collega's van hun vakantie Nederland hadden mee genomen 😋 Zelf verraste ik mijn collega's nog met een zwarte-piet die lekkers en de roe uitdeelde 😉

Na sinterklaas werd het al snel tijd voor kerst, hoewel de echte kerstdagen nog moeten komen.. De afgelopen weken kwamen we al een beetje in de kerststemming door de versieringen op straat en de voorbereidingen van de programma's. 10 december hadden we onze eerste kerstviering in Ilisua. Na zo'n twee uur rijden met de bus van de stichting kwamen we hier bij een kindertehuis. Officieel zijn kindertehuizen niet meer legaal in Roemenië en moet er op een andere manier opvang voor deze kinderen verzorgd worden. Onder de noemer 'tbc-kliniek' is dit tehuis er wel. Wanneer een van de ouders besmet is met TBC kunnen ze hun kinderen hier brengen. Een aantal van de kinderen in het tehuis gaan tijdens de vakanties naar hun ouders, anderen zijn hier 'gedumpt' en zien hen nooit meer. Tot hun achttiende jaar kunnen de kinderen hier blijven, ze krijgen hier les en worden verzorgd door een team waaronder verpleegkundigen. In deze trieste situatie mochten wij iets van het licht van kerst brengen. We zongen kerstliederen, Yvon vertelde het kerstverhaal en daarna mochten we aan ieder kind een schoenendoos uitdelen. Dozen die ik tijdens mijn basisschool jaren ieder jaar mocht vullen zag ik hier hun bestemming krijgen 🙂 Na het uitdelen hadden we nog even tijd om met de kinderen de mooie inhoud van de dozen te bekijken en wat speelgoed te testen zoals een springtouw 😊 Een meisje deelde met mij van haar pakket en gaf me een mooi hart, wauw daar werd mijn hart dan weer warm van.
Voor onze terugreis kregen we een placinta, ik dacht een soort van broodje, maar de eerste hap had meer wat weg van een oliebol. Het vettige deeg viel zwaar op de maag. Gelukkig hoefde ik niet meteen de auto in, maar kreeg ik nog een korte rondleiding door de slaapzalen, het buiten terrein en de medische post.
Weer een hele ervaring deze trip, samen met Yvon ga ik erover nadenken hoe we in de toekomst meer kunnen betekenen voor deze kinderen.

Het tweede kerstprogramma was vanmiddag. Met de kinderen van de clubs zongen we opnieuw kerstliederen, luisterden we naar een verhaal en keken we een filmpje. In de pauze deelden we warme chocolademelk uit. Het was nog een hele klus om voor 150 kinderen de melk warm te maken zonder de pan te laten aanbranden 😉 uiteindelijk was het gelukt om warme bekertjes uit te delen. Zelfs een beetje té goed gelukt, want twee bekertjes gingen ondersteboven waarbij een van de kinderen zich verbrande. Ai, gelukkig konden we het snel koelen en kreeg het jongetje met een nieuwe beker weer een lach op zijn gezicht.
Na de pauze was het opnieuw tijd om schoenendozen uit te delen. Hierbij kregen we hulp van een groep Nederlanders die met Gain een schoenendozen reis maakten. Zij deden verschillende projecten aan om te helpen met het uitdelen van de dozen. Als afsluiting maakten we een foto waarbij alle kinderen trots hun dozen in de lucht staken.
Voor ons tijd om de zaal weer aan kant te maken en vervolgens heerlijk ons weekend in te gaan om weer bij te komen. Want nieuwe energie hebben we komende week wel nodig als er nog een kerstviering van het onderwijsprogramma, het vrouwenprogramma en de kerk op de planning staan. Ook gaan we nog naar een project in Cluj bij de vuilnisbelt om daar pakketten uit te delen. Een vol programma met daarna kerstvakantie 😃 Dan hoop ik jullie allemaal weer te zien!

Vanaf hier alvast gezegende kerstdagen toegewenst!

1. Esther Stunnenberg:
    13 december 2019
    Leuk weer om te lezen. Man, wat ben jij een bezige bij 👍. Ook wij vullen jaarlijks schoenendozen, leuk om te lezen dat ze ook bij jullie terecht komen.
    Groetjes van ons uit Elburg!
  2. Marjan:
    13 december 2019
    Echt genoten van je reisverhalen uit Roemenië wat een prachtig werk,
    Je hart zit op de goede plek dat heeft het kind al opgemerkt.
    Dat is ook niet zo moeilijk.
    Nog even werken en dan lekker uitrusten.