Bezoek

30 maart 2019 - Florești, Roemenië

Hollandse pracht

De afgelopen weken werd mijn huisje een beetje opgefleurd met een bos prachtige Hollandse tulpen. Twee weken geleden kwamen er een aantal mensen met de Gain-bezinningsreis langs die ieder teamlid een bos gaf :) Zij deden verschillende projecten aan, waaronder die van ons. Gain is een Nederlandse organisatie die veelal hulp transporten organiseert om oa kleding, medische hulpmiddelen en voedselpakketten naar landen als Roemenië te brengen. Ook organiseren zij verschillende reizen om projecten te bezoeken, zoals deze bezinningsreis en de hulpreizen waar ik een aantal jaar geleden zelf mee mee mocht gaan. Hugo Baas en zijn vrouw hebben voor Gain een mooie kringloopwinkel draaien in Nieuw-lekkerland, te vinden in pand 83. Een aanrader om eens te snuffelen of iets lekkers te nuttigen!

Deze week kregen we een van Gain's vrachtwagens op bezoek. De twee chauffeurs hadden een lange rit door een prachtig landschap achter de rug. Voor hen tijd voor rust, voor ons tijd voor actie. Woensdag middag heb ik aardig wat spierballen moeten tonen om grote dozen en tweedehands computers naar onze 'loods' te verplaatsen. We zijn ontzettend dankbaar dat zoveel mensen spullen ingezameld hebben die bij ons, en andere projecten, weer uitgedeeld kunnen worden. De Roma's rekenen erop ;) Bijna dagelijks komen er wel een of meerdere Roma's langs, die gebed, voedsel, kleding of een goed gesprek nodig hebben. Ik vind het mooi om te zien hoe ze hun weg naar het project gevonden hebben en weten waar ze terecht kunnen. Helaas heb ik deze week ook mensen door moeten verwijzen omdat ik aan hun vraag niet kon voldoen. De een had een geïnfecteerd been door een trap van een paard (hoeveel dagen geleden dat het gebeurd was konden we bijna ruiken..). De ander had iets uitgehaald waardoor zijn hand geïnfecteerd en kapot was en mogelijk wat gebroken botjes bevatte. Tja hiervoor was desinfectie en inpakken niet voldoende. Ook een tetanus prik en antibiotica waren wel op hun plaats, wat wij echter niet kunnen bieden. We verwezen hen door naar de eerste hulp van het ziekenhuis. Dit is gelukkig gratis en voor iedereen toegankelijk. Voor de hulp daarna ligt dit anders. Zo kwam de man met de hand gisterenmiddag direct weer naar ons terug. Er was een foto gemaakt en zijn hand was netjes verbonden, maar materialen om dit verder te verzorgen of geld voor vervolg zorg had hij niet. Hier kon ik samen met tolk Yvonne gelukkig wel wat in betekenen. We konden een 'overlevings-verzorg-pakketje' voor het weekend meegeven en volgende week hopen we hem weer te zien.

Intussen zijn de Hollandse tulpen uitgebloeid en heb ik ze weg moeten doen. Ter vervanging heb ik mooie kaarten uit Nederland ontvangen! Een enorm leuke verrassing om post voor jezelf te ontvangen ipv brieven en rekeningen voor de oorspronkelijke eigenaar van mijn appartement. Deze kaarten ontving ik in de brievenbus van het project een kaart had een datum waardoor ik kon zien dat hij er een maand over had gedaan om hier te komen. Een hele reis, maar daardoor extra leuk om te ontvangen. Ik begreep dat er ook een kaart naar mijn appartement was gestuurd. Maarrrrr er is een niet volledig correct verblijfsadres van mij verspreid :$. (Mede door mijn eigen onoplettendheid). Ik heb vandaag wat actie ondernomen om te ontdekken waar de post bezorgd is. Zo had ik een mooie kaart gemaakt voor de bewoners op nummer 43 om te ontdekken of de post daar lag. Mijn lange wandeling werd alleen niet beloond. Toen ik de lange straat bijna uit was kwam ik bij nummer 43. Nee, ik kwam juist niet bij nummer drieënveertig. Ik zag zevenenveertig, een stuk grasveld en toen drieëndertig. Ik zocht wat rond maar miste toch echt een aantal nummers. De bewoner op nummer drieëndertig sprak gelukkig Engels, zodat ik hem kon vragen waar de andere nummers waren. Hij begreep het ook niet zo goed, nee na zijn huis kwam inderdaad een veel hoger nummer. Nou tussenliggend is nog wat grond waarop verder gebouwd kan worden om Floresti nog groter te maken. Misschien dat ze de post wel bewaren tot die huizen er staan ;) Vervolgens waagde ik maar een poging bij het postkantoor. Toen ik die vond in een soort winkelstraatje ín een appartementencomplex las ik: geopend van Luni-Vineri. Vandaag was hij dus gesloten, komende week de draad maar weer oppakken..

Deze week kreeg ik visite aan mijn deur. Twee Jehova getuigen boden mij een foldertje aan. Jehova getuigen aan je deur is dus niet een typisch Nederlands fenomeen. Ook hier in Floresti klopten ze bij me aan (iemand heeft ze beneden binnen gelaten, vervolgens hebben we geen deurbellen meer). Ik kreeg een mooie uitnodiging voor de komende lijdens- en paasdiensten. Doordat ze geen Engels spraken waren ze al gauw weer weg, nadat ze me zeer duidelijk maakten dat de website ook in het Engels te vinden is. Donderdag krijg ik weer visite, ik hoop dat zij toch iet langer zullen blijven :) Ik kijk uit naar het volgende weekend met familie. Met hen zal ik het leven hier dan een paar dagen delen, de blog om het ook met jullie te delen zal dan een extra weekje op zich laten wachten..

P.s. Mijn volledige adres is: Str. Cetatii 334, Ap. 43, 407280 Floresti-Cluj

1. Margrethe jochemsen:
    30 maart 2019
    Hopelijk komen de kaarten nu wel goed aan 😆
    In ieder geval van mij een bosje 💐
    XXX Margrethe 💋
  2. Marianne Slemmer:
    30 maart 2019
    Wat een mooi verhaal weer..! 😃
    Hier kijken er een paar naar uit om naar Roemenië te reizen en te zien hoe jij daar woont en werkt!
    Nog 5 nachtjes...😉
    Groetjes tante Marianne
  3. Ilonka Van den bergh:
    6 april 2019
    Leuk om je verhaal weer te lezen. Geniet van je bezoek!