Voorbereiden

19 februari 2019 - Noordeloos, Nederland

Koffers pakken

Over enkele dagen hoop ik met het vliegtuig te vertrekken naar Cluj-Napoca. Om vanaf dit vliegveld een halfuurtje te rijden naar mijn bestemming in Floresti. Zo'n 2000km verwijderd van mijn vertrouwde plekje in Nederland. Wat zal dit me gaan brengen? En wat mag ik Floresti brengen? Voor nu nog gedachten die door mijn hoofd spelen, de komende maanden hoop ik er antwoorden op te krijgen die ik via deze weg met jullie zal delen.

Op dit moment bestaan de voorbereidingen vooral uit het pakken van een koffer, en daarbij heel selectief zijn, want 20kg = 20kg! Daarnaast probeer ik enige logica te ontdekken in de Roemeense taal, Duolingo en twee woordenboeken proberen mij hier richting in te geven. Maar tjonge wat valt dit nog tegen.. het is maar te hopen dat de Roemeense gemeenschap mij in rustig tempo nog wat bij kan spijkeren :)

Een volgende bezigheid ter voorbereiding is 'vertellen', om mij heen groeit de nieuwsgierigheid naar wat ik in Roemenië eigenlijk wil gaan doen en waarom?! Nou om daar echt een goed antwoord op te geven wil ik het eerst gaan ervaren, zodat ik jullie precies kan vertellen waar ik mee bezig ben. Houd dus goed deze blog in de gaten om helemaal bij te blijven!

Iets eerdere voorbereidingen ontstonden in november, toen nam ik contact op met Marien Kroon. Hij is samen met zijn vrouw Yvonne projectleider van de stichting Charis in de romawijk van Floresti. Met het zicht op mijn verpleegkundige diploma (die ik heb gehaald :)) gaf ik aan graag voor een aantal maanden opnieuw hun kant op te komen. Ja, opnieuw! Want 4,5 jaar eerder ben ik hier ook geweest. In een reis van 10 dagen heb ik het mooie en brede project Charis mogen leren kennen. Die periode heb ik ook de nood in de omgving gezien en het grote contrast tussen mijn leven in Nederland en de omstandigheden in Floresti. Samen met team Charis wil ik mij inzetten om de basisbehoeften van de mens, ook in Floresti realiteit te laten worden. Hierbij denk ik aan voedsel, kleding, onderwijs, gezondheidszorg, een dak boven je hoofd en bovenal het kennen van God. Ik zie met moed, vertrouwen en verwachting de periode tegemoet. Tegelijk zie ik op tegen het verschil wat ik aan zal treffen tussen de warme zomer in 2015 en de huidige koude periode.

Meer interesse gekregen in het project van stichting Charis? Neem dan een kijkje op hun eigen website: https://stcharis.org/nl/

1. Esther Stunnenberg:
    23 februari 2019
    Veel plezier en succes in Roemenië!

Groetjes van ons.
  2. Teunieke:
    25 februari 2019
    Dankjulliewel! :) jullie nog even een fijne vakantie
  3. Marja:
    25 februari 2019
    Leuk! Geniet de komende daagjes nog even in Nederland en een hele goede reis toegewenst! Ik ben benieuwd naar al je verhalen :)
  4. Marianne Slemmer:
    25 februari 2019
    Wat mooi dat we zo mee kunnen genieten van je verhalen en ervaringen!
  5. Karel:
    25 februari 2019
    Een goede en mooie tijd gewenst in Roemenië, Teunieke!