Mijn eerste: maanden

27 april 2019 - Florești, Roemenië

De rotonde krijgt een paas-tintje

Na de eerste dagen en weken zijn nu de eerste twee maanden zo goed als voorbij. Wat vliegt de tijd hard! Deze week heb ik mij wat meer gericht op de taal om nog wat meer ingeburgerd te raken. Ik heb weer verschillende apps en woordenlijsten gedownload om te kunnen leren. Helaas staan de meeste woorden alleen nog op mijn tablet en nog niet in mijn hoofd.. De komende tijd maar verder blijven oefenen.

Deze week had ik vakantie. Een aantal collega's zijn naar Nederland geweest om familie op te zoeken. Wat had ik graag even mee geweest, want ik heb het een en ander moeten missen. Mijn ene opa vierde zijn 75ste verjaardag en de andere opa kreeg een lintje! Daarnaast hebben jullie het paasweekend gehad en is het vandaag koningsdag. Ondanks dat ik dit moest missen heb ik mijn eigen vakantie programma maar gemaakt. Zo begon ik de vakantie met twee heerlijke schoonmaak/ontspan/geniet dagen en sloot ik het weekend af met een gezellig etentje bij Marien en Yvonne. Op dat moment had ik eigenlijk alweer genoeg vakantie gehad. Gelukkig heb ik de sleutels en codes van de stichting zodat ik mezelf kon vermaken door nog wat achterstallige klusjes te doen. Zo kwam ik de vakantie  prima door! ;) Een aantal dagen heb ik doorgebracht op de zolder van de kerk. Hier was het een zooitje van allerlei dozen en spullen. 1 hoek is voor kinderspeelgoed. Het speelgoed heb ik uitgezocht naar waarde. Op de kinderclub sparen de kids voor stickers die ze in kunnen wisselen voor cadeautjes bij de 'shop'. Er staan nu weer stapels dozen klaar met uitgezocht speelgoed voor de volgende shop :) Ook is het gras gemaaid, het tienerhok opgefrist en hebben de bezems en dweilen een eigen plekje gekregen. Wat het me opleverde: een blaar en brandnetelplekken. Verder gaf het me ook energie, afleiding en een opgeschoond gevoel :) Maar de grootste beloning kreeg ik op straat. De wandelingetjes van en naar het project gaf gezellige ontmoetingen. Kinderen die een hug gaven, volwassenen die me aanspraken en verbaasd waren dat ik er in de vakantie ook was, ouderen die vroegen of het soms kerk was vandaag, kinderen die hoopten dat het kinderprogramma in de vakantie toch door zou gaan en een vrouw die me een heerlijke aardbei aanbood. (Bedankt mevrouw! Ik neem hem toch eerst even mee naar huis om hem te wassen..) Deze ontmoetingen met mensen die een plaatsje in mijn hart hebben gekregen verwarmden mij en gaven mij een 'thuis', 'dorps' en 'gekend' gevoel.

Ook heb ik me heerlijk kunnen ontspannen deze vakantie. Halverwege de week kregen we goed weer en zocht ik met een boek een plekje in 'mijn achtertuin'. Deze achtertuin moest ik wel iets verderop zoeken, maar ik had een heerlijk rustig plekje voor mij zelf in een mini parkje met goed uitzicht. Van een van de teamleden heb ik een stapel boeken geleend, heerlijk om zo wat goede Nederlandse boeken te verslinden. (Ik laat ze wel heel om ze weer terug te kunnen geven) Verder ben ik een nieuwe hobby aan het ontwikkelen 'diamond painting'. Oké, voordat het een hobby wordt heb ik nog een lange weg te gaan, maar ik begin het al iets leuker te gaan vinden nu ik meer kleurtjes mag gebruiken. Bedankt zus en zwager! :)

De afgelopen weken vond ik weer regelmatig wat in mijn brieven bus. Ik mocht mooie brieven en kaarten ontvangen, heerlijk om te lezen! Bij de douane werd de post niet helemaal vertrouwd, verschillende enveloppen waren al geopend geweest. Gelukkig hebben ze hem weer netjes dichtgeplakt en bij mijn juiste adres bezorgd.

Afgelopen zondag hielp ik bij de oudste kinderen tijdens de dienst. Na het gezamenlijk zingen is er voor de kinderen in twee groepen een apart programma. Onze groep had deze middag 30 kinderen! Een hele drukte die we met een mooie paasknutsel stil kregen. Ondertussen werd hun Bijbelkennis getest en vergroot door (moeilijke)quizvragen van de andere leidinggevende. Het begon met de vraag, 'Van wie was Maria zwanger?' Dit bleek nog een lastige, was het Jozef, of God, Jezus of Jezus Christus? Uiteindelijk wist een van de kinderen dat het de Heilige Geest was. Vervolgens gingen de vragen meer richting het paasevangelie als voorbereiding op volgende week. De juiste antwoorden werden beloond met een ballon wat de kinderen aanmoedigde tot fanatisme. Ondanks deze voorbereiding op pasen, verschillende paasvieringen, eieren schilderen en paaseitjes uit Nederland opsmikkelen, staat bij ons Pasen nog voor de deur. Dit weekend mogen we in Roemenië het paasfeest vieren. Sommige kerken hielden het Hongaarse Pasen aan wat wel gelijk valt met het Nederlandse Pasen. Ik doe het gewoon twee keer ;) Morgen hoop ik de paasdienst bij Charis bij te wonen. Ook zal ik naar de paassingin in Veenendaal 'gaan' op tweede paasdag. Heerlijk om met zoveel jongeren voor God te zingen! En super fijn dat ze er een video van hebben gemaakt zodat ik het vanuit Roemenië op 'mijn' tweede paasdag mee kan beleven.

Een fijn weekend allemaal!

1. Irma:
    28 april 2019
    Hoi Teunieke, Wat fijn dat je opgenomen wordt in de gemeenschap. Dat zal een goed gevoel geven. Net als je vakantiewerk op zolder; "een opgeruimde zolder is een opgeruimd hoofd". Straks weer met nieuwe energie aan het werk na de vakantie. Via mail en app wordt je ook vast op de hoogte gehouden van wat er in NL gebeurt, maar papieren post blijft leuk om te krijgen. En waarschijnlijk weten de Roemeense beambten niet wat er geschreven staat, als ze de envelop openen! Groetjes, Irma
  2. Margrethe jochemsen:
    29 april 2019
    Heey,
    Wat leuk weer zo'n mooi verhaal.
    Lekker uitgerust in de vakantie.
    Nou ja, nog steeds hard gewerkt, maar toch ook lekker kunnen lezen😉.
    Heel veel plezier met je diamond painting. En NEDERLANDSE boeken😛.
    Ik wens je heel veel succes met die moeilijke taal. Ik heb nog een tip voor je: kom snel terug naar Nederland daar heb je nu zo'n moeilijke taal 😃.
    XXX Margrethe.🐒🐒
  3. Teunieke:
    4 mei 2019
    Hoi, bedankt voor jullie berichtjes :) er zijn snellere contactmiddelen dan de post die we ook optimaal benutten idd ;)
    Bedankt voor de tip, ik zal er eens over na gaan denken.. ;p