Pasen

20 april 2019 - Florești, Roemenië

Paasviering kinderclub

Het is vakantie! Heerlijk een periode om even bij te komen van de afgelopen drukke weken. Door de komst van twee groepen en de organisatie van verschillende paasvieringen ben ik er wel aan toe.

Afgelopen maandag zwaaiden we de groep uit Zwitserland uit. Vorige week zaterdag arriveerde de Nederlandse groep van de Passie Wierden. Twee gezellige groepen met enthousiaste jongeren. Beide groepen hadden een extra kinderprogramma georganiseerd. Ontzettend leuk om de kinderen uit de wijk zo extra te kunnen vermaken. Ondanks dat we deze kinderprogramma's duidelijk hadden aangekondigd kwamen er toch maar weinig kinderen opdagen. Hier werd snel een oplossing voor gevonden. Marien ging met de nieuwe bus de wijk in en kondigde het programma aan. De bus was al gauw stampvol kinderen die naar het programma kwamen. De kinderen vinden de bus prachtig en hebben na een van de kinderprogramma's een mooi filmpje gemaakt om de sponsors van de bus hartelijk te bedanken. Voor het kinderprogramma op dinsdag hadden we geluk, het was goed weer, waardoor we de spellen buiten konden doen. Onze huid was nog niet gewend aan zoveel zon, waardoor een aantal van ons flink verbrand waren. Maar snel zonnebrand ingeslagen ;) Helaas was onze huid niet het enige verbrande deze week. Bij een ouder echtpaar uit de gemeente was het dak van hun huis afgebrand. Het team wist dit snel op te pakken en te beslissen wat er moest gebeuren. We konden deze mensen niet zonder dak laten zitten dus werden er de nodige middelen ingeslagen om een dak te kunnen maken. Met medewerking van de groep hebben we hun huis van een nieuw dak kunnen voorzien. Ik vind het fijn om zo praktisch te hulp te komen waar dat nodig is. Door deze onvoorziene klus loopt de bouw van de keuken bij een ander gezin minder vlot. Komende groepen kunnen hier ook nog hard mee aan de slag.

Deze week voor de vakantie zat vol paasvieringen. Ondanks dat we in Roemenië pas op 28 en 29 april Pasen hebben, zit ik er al helemaal in. Het begon vorige week vrijdag al, toen hadden we de paasviering met de twee kinderclubs samen. In het totaal waren we toen met 97! kinderen :) Een flinke groep, maar doordat de Zwitsers erbij hielpen verliep het redelijk geordend. Afgelopen dinsdag hadden we de paasviering voor de kinderen van Speransa (het onderwijsproject) zij mochten hun ouders, opa's, oma's en andere familie ook meenemen. Al weken van te voren oefenden ze liederen en gedichten waar ze hun familie (en mij!) mee verrasten. Wat was dat prachtig, om 50 kinderen vol overtuiging te horen evangeliseren door hun gezang. Aan het einde van deze viering werden de eerste pakketten uitgedeeld. Voor ieder kind was er een doos met rijke inhoud aan gesponsord voedsel. Een week eerder had Gain deze pakketten geleverd en heeft de groep mee mogen sjouwen. Woensdagochtend vierden we met de vrouwen het paasfeest. Mooi om te zien hoe de vrouwen de drukte en zorgen van thuis even loslaten om met elkaar te kunnen zingen en een ontspannen moment te hebben. 's Middags kwamen een aantal van de vrouwen weer terug om voor de laatste keer het toneelstuk te oefenen wat tijdens de 'grote viering' op donderdag zou worden gespeeld. Zelf kreeg ik ook een rol omdat er net te weinig vrouwen waren. Dit vond ik nog best leuk om te doen ook. Doordat de vrouwen niet al te trouw waren met oefen-afspraken, heb ik bijna iedere rol wel een keer moeten spelen als invaller tijdens het oefenen. Bij de viering op donderdag was iedereen er gelukkig en mocht ik me beperken tot alleen de rol van farizeeër. Deze donderdag hadden we een volle zaal tijdens de viering. Dit was de paasviering voor de hele gemeente waarbij iedereen een gast mee mocht nemen. Na het paasverhaal, mooie liederen, het toneelstuk een filmpje en gedicht waren er gezellige ontmoetingen met koffie, cake en broodjes. Als team waren we vooral druk met bedienen, maar hadden we tussendoor ook wel tijd voor een praatje. Het verraste me om mensen uit de wijk te zien en in gebrekkig Engels te spreken, die ik anders niet zag in de gemeente. Mijn gebed is dat ze de weg naar de kerk, maar vooral naar God mogen vinden! Aan het einde van deze viering werden opnieuw paaspakketten uitgedeeld. De dozen die overbleven werden later die middag opgehaald door projecten uit de omgeving die ze in hun wijk uitdelen. Na al deze vieringen is het raar om te bedenken dat Pasen nog een week duurt ;) Al kan ik dit weekend al meeluisteren met de paasdiensten in Nederland.

Donderdag sloten we af met schoonmaken en aten we de restjes van die middag op met het team ;) Daarna brak de vakantie aan. Voor deze vakantie heb ik als doel om meer thuis te raken in de Roemeense taal, ik hoop maar dat dit een beetje wil vlotten. Ik merk al wel om mee heen dat ik zinnen in gesprekken en de klanken begin te herkennen (al weet ik vaak nog niet wat het dan betekend). Ik ben niet de enige die taallessen nodig heeft. Ook de Roemenen doen hard hun best om de Nederlandse 'eu' klank te leren. Mijn naam wordt nog vaak uitgesproken als 'Tunnikke'. Ook hoop ik deze vakantie weer lekker creatief aan de slag te kunnen gaan. De afgelopen weken had ik weer wat creatieve projectjes. Ter gelegenheid van Mariens 50ste verjaardag heb ik een 'taart' gemaakt. Ana kreeg een bosje sokken-bloemen, omdat ze het team verliet vanwege haar zwangerschapsverlof. Mijn plank met knutselspulletjes breid hier al aardig uit ;)

Vanuit Roemenië wil ik jullie gezegende paasdagen toewensen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Esther Stunnenberg:
    Hai Teunieke,
    De taal leren lijkt mij echt super moeilijk, heel veel succes daarmee!
    En vanuit een super zonnig Elburg wensen wij jou ook hele fijne paasdagen toe.

Groetjes, esther & co 😃
  2. Opa en oma Stunnenberg:
    Dag Teunieke.

Fijn dat jullie zoveel kinderen en ouderen kunnen bereiken met het paasevangelie. Wij wensen jou daar in Roemenië ook goede paasdagen en zien weer uit naar je volgende berichtje.
  3. Wim.en adri den besten:
    Beste Teunieke,
    Even een berichtje van ons. We leven met je mee en zijn benieuwd wat je elke week
    weer te vertellen heeft.Je bent daar al aardig ingeburgerd.Gezegende Paasdagen.
    in Roemenië. De Heer is waarlijk opgestaan en Hij Leeft.Gr.Wim en Adri.
  4. Margrethe jochemsen:
    Lieve Tunnikke,
    Ik wens je alvast een mooie Pasen.
    Wat fijn dat je zoveel mensen in Roemenië kan bereiken met het goede nieuws!
    💋💋 Margrethe
  5. Ilonka Van den bergh:
    25 april 2019
    Heel veel succes met de taal verder onder de knie te krijgen! Groetjes!!
  6. Teunieke:
    27 april 2019
    Bedankt voor jullie mooie reacties! Het zonnetje is hier deze week ook gaan schijnen al hebben we de 26graden niet aangetikt ;)
    Gelukkig hoefde ik het woord niet te doen om het paasverhaal te delen, want mijn taalvaardigheid is ondanks oefenen nog onder de maat..