Na regen komt zonneschijn

11 mei 2019 - Florești, Roemenië

Tijd voor spelletjes

Tik tik tik, de regen klettert tegen het raam. Ondanks dat het dit weekend wél mooi weer zou worden,  zitten we weer in een flinke (onweers)bui. Gelukkig heb ik mijn boodschapjes al in huis. Door intensief gebruik is mijn paraplu al stuk gegaan ;) Met wat lijm heb ik hem weer gemaakt, want mijn paraplu zal ik helaas nog wel een paar keer nodig hebben. Deze week kwam ik twee keer met natte sokken aan op mijn werk. Waar ik de eerste dag nog niet snapte hoe dat kwam, zag ik de tweede dag dat er een scheur in mijn zool zat.. oeps dat is niet handig met dit weer, daarom maar snel mijn zomerschoenen uit de kast getrokken. Voordat ik naar Roemenië ging had ik wel iets andere verwachtingen van het weer ;) En dat was niet gek, want vorig jaar was het op 8 mei 25°c hoewel het deze woensdag maar 5°c en regenachtig was. We hopen dat het volgende week wat op gaat knappen,  et de vrouwenconferentie kunnen we wel een zonnetje gebruiken.

Het is tijd voor verkiezingen. Door Floresti heen hangen er nu niet alleen Roemeense vlaggen, maar ook Europese vlaggen. Ook zijn de verkiezingsborden geplaatst. Hier zien de verkiezingsborden er wel iets minder chique uit dan in Molenlanden, waar ze op zondag worden ververst ;) Voor Roemenië kunnen we wel wat goede politiek gebruiken. Zo is er nog altijd sprake van (legale!?) corruptie. Klinkt dat niet vreemd? De politiek in Roemenië heeft er een wet doorgekregen dat er tot een bepaald drempelbedrag aan geld verduisteren, geen gevangenisstraf volgt. Dit omdat de gevangenissen te vol zouden zitten. Dus tot dat drempelbedrag mag je legaal geld stelen? Doordat dit helaas gebeurd blijft er te weinig geld over voor medische voorzieningen, scholen en bijvoorbeeld minderheidsgroepen als de Roma. Wel wordt er veel geld gestoken in kerken, omdat zij op deze politieke leiders stemmen.. Kromme regelingen die ik graag anders zou zien. Wie weet dat er vanuit Europa nog wat bijgestuurd kan worden :)

Deze week kwamen de meeste kinderen bij Speransa weer opdagen. Op de dagen van de warme maaltijd hielp ik daar weer een handje mee. Er was deze keer alleen niet genoeg eten. Waren ze met te veel kinderen? Of was het zo lekker dat ze allemaal wat extra hadden genomen? Of was er gewoon te weinig bezorgd? In ieder geval moest er extra bijgemaakt worden. Daarom moest ik voor 30 kinderen pasta koken. Gelukkig hadden we genoeg pannen in de keuken dus ik redde me wel. Dit was niet het enige 'eet-probleempje' deze week. Ik had voor mezelf een lekkere bloemkool gekocht. Deze viel echter wel erg groot uit.. Ik heb er deze week al vier keer van gegeten en in de vriezer zit ook nog voor drie keer. Gevarieerd eten is deze week daardoor niet echt gelukt. Ook had ik een inkoopfoutje met de eieren gemaakt. Ach dat was makkelijk op te lossen door iedere morgen een lekker gebakken eitje op brood te nemen.

Woensdag kregen we weer een nieuwe lading goederen van Gain. Dozen vol kleding werden gebracht. Ook is er heel veel Unox soep geleverd. Nu dat lusten wij en de Roma uit de wijk wel! Zelf kreeg ik ook cadeautjes over de post. Zo kreeg ik een paar zakjes van mijn lievelingsthee en bloemzaadjes om de buurt op te fleuren. Nou daar werd ik zelf ook wel van opgefleurd! Bedankt.

Donderdagmiddag kwamen er weer gasten vanuit Nederland. De groep van de Kattapult van Herman Boon zal voor 10 dagen in Floresti zijn. Deze jongeren volgen een opleiding voor jongeren- en kinderevangelisatie. Dat wat ze tot nu toe geleerd hadden, mochten ze vrijdag direct inzetten :) Ze hadden mooie kinderprogramma's in elkaar gezet waar ikzelf lekker van kon meegenieten. Het eerste programma dreigden we met weinig kinderen te zijn. Om 1 uur stond er nog niemand bij de deur. Om de kinderen toch door de regen naar het programma te lokken werd de bus ingezet om kinderen op te halen. Twee clowns gingen mee om de kinderen enthousiast te maken. Ook tijdens het programma kregen de clowns de kinderen goed aan het lachen. Nieuwe liedjes met heel veel dansjes werden aangeleerd. Ze putten mij en de kinderen aardig uit waardoor we daarna extra stil luisterden naar het verhaal. Het mooie verhaal van de stippen en sterren van Max Lucado werd verteld én uitgebeeld. Zo kwam het extra goed over waardoor de kinderen de boodschap meekregen dat ze er mochten zijn. God heeft hun allemaal gemaakt, houdt van ze en vindt ze mooi. Bij een aantal kinderen zagen we hóé dit binnen kwam. Mooi om te zien hoe hen dit raakte, ik hoop dat ze het echt mogen geloven en vast mogen houden.
's Morgens hadden we met de groep onder leiding van Herman een beziningsmoment. Een echt oplaad moment wat voor mij erg waardevol was. Heerlijk om met elkaar ook Nederlandse liederen te zingen!

Verder ben ik deze week op het project druk geweest met de voorbereidingen voor de vrouwenconferentie. Deze schiet nu op, woensdag tot en met zaterdag hopen we met de vrouwen op pad te gaan. Woensdagochtend zullen we met een bus zo'n twee uur rijden naar ons kampgebouw. Hier zullen we gaan ontspannen, bezinnen en genieten. Er is al een mooi programma in elkaar gedraaid. Deze week ben ik bezig geweest met het voorbereiden van verschillende workshops die passen bij het thema 'tijd'. Zo heb ik mallen voor klokken gemaakt, attributen voor een sketch in elkaar geknutseld en allerlei (knutsel)spullen verzameld. Een aantal vrouwen hebben al hard geoefend op de sketch die ze tijdens het kamp zullen opvoeren. Dit keer mag ik lekker kijken. Bij de start van het kamp krijgen alle vrouwen een verrassingspakketje. Daarvoor heb ik mooie tasjes mogen maken met vooral nuttige spulletjes als shampoo, tandenborstel met pasta, kam, zeep, deo, schrift en schrijfwaren. Ook zit er wat lekkers in de pakketjes en een mooi sieraad. Zo kunnen de vrouwen zich lekker opfrissen en is het samenzijn meteen iets hygiënischer ;) Ook had ik wat huiswerk meegekregen in de voorbereiding. Uren lang mocht ik sneeuwsterretjes uitknippen wat voor de vrouwen iets te priegelig zou zijn. Nu hoeven zij ze alleen nog maar op te plakken. Verder mocht ik een lezing voorbereiden die ik op de woensdag als inleiding met de vrouwen mag delen. Hier heb ik wel wat zenuwen voor, daarom ga ik nog maar extra goed voorbereiden :) Omdat deze mooie, maar hele intensieve dagen eraan gaan komen, heb ik volgende week geen tijd voor een nieuwe blog. Een weekje later zullen jullie al mijn belevenissen van het kamp te horen krijgen!

Groetjes Teunieke

P.s. het is nogsteeds wachten op de zonneschijn. Al was het wel weer een hele mooie week die als een soort zonnetje was :)

1. Opa en oma Stunnenberg:
    11 mei 2019
    Teunieke heel veel sterkte de komende week.
    Aan de voorbereidingen zal het niet liggen.
  2. Esther Stunnenberg:
    11 mei 2019
    Heel veel succes deze week!
    Benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.
    Groetjes van ons!
  3. Margrethe jochemsen:
    11 mei 2019
    Ik was net lekker een Donald Duck aan het lezen, dan is dit wel even anders hoor.😉
    Heel veel plezier op kamp!
    Liefs Margrethe 💋💋💋
  4. Marjan:
    11 mei 2019
    Super fijn om je te volgen.
    Een drukke week voor de boeg,wat een mooi werk om te doen.
    De zon is hier ook nog niet zo veel te zien dat scheelt.
    Wat attent dat je lievelings thee en bloemen zaadjes zijn opgestuurd.
    ik denk dat dat een familielid van je is geweest.
    Een warme groet uit Noordeloos.
    Marjan V