Weer weg/Weer terug

6 september 2019 - Florești, Roemenië

Uitzicht

Na een heerlijke vakantie van wel twee maanden, ben ik het vliegtuig weer ingestapt. De afgelopen weken mocht ik genieten van het feit dat familie en vrienden dichtbij waren. Een ontspannen periode met vakanties en dagjes weg. Ook heb ik wat geld bij elkaar gesprokkeld door als verpleegkundige aan de slag te gaan op mijn oude stageadres. Door deze leuke, afwisselende invulling vlogen de weken voorbij. Het werd tijd om weer weg te gaan.

Tegelijk ging ik weer terug. Terug naar het mooie project Charis. Vijf jaar geleden, nadat ik mijn middelbare school had afgerond, mocht ik 10 dagen naar deze bijzondere plek in Floresti. Dit voorjaar, nadat ik mijn studie had afgerond, mocht ik voor 4 maanden terug naar de Roma in Floresti en team Charis vol prachtige mensen. En nu ben ik opnieuw gegaan, voor een ruim jaar, om dit mooie werk voort te zetten :)

Voordat ik mijn voeten weer zette op de trap van het vliegtuig, ontmoette ik al een mede passagier. De zus van Yvonne maakte dezelfde reis als ik om haar familie weer op te zoeken én de 50ste verjaardag van haar zus te gaan vieren. Toen we elkaar vonden moest ik nog afscheid nemen van papa en mama die mij naar het vliegveld gebracht hadden. Toch weer even slikken, al weten we dat het maar voor 6 weekjes is.
De vliegreis zelf was weer een bijzondere ervaring. Het stijgen was al prachtig doordat er zowel bewolking als open stukken lucht was. Ik kon delen van het land nog zien, zag stukken die overschaduwd werden door wolken en kon zelfs een stukje zien van de regenboog als teken van Gods trouw! Onderweg merkte ik een aantal keren dat het buiten flink waaide. Het vliegtuig maakte nare schommelingen die me op deden kijken of het allemaal nog wel goed ging. Gelukkig zijn we weer goed en veilig geland op Roemeense bodem.

De komende zestien maanden (met af en toe een onderbreking voor een retourtje Nederland), hoop ik mij als vrijwilliger weer in te zetten in de volle breedte van het project. Zo zal ik als verpleegkundige de patiënten uit de Roma wijk helpen. Daarnaast ondersteun ik het onderwijsproject met de maaltijd voorziening. Ik organiseer samen met anderen de vrouwen- en kinderprogramma's. En wanneer er groepen jongeren zijn organiseer ik de catering en help ik mee met klus-/bouwprojecten. Ik ben benieuwd wat voor mooie dingen er weer gaan gebeuren en welke (onverwachtse) taken er nog meer op mij wachten.

Deze periode in Roemenië woon ik op een ander plekje. Samen met twee Roemeense docenten van het project deel ik een appartement. Voordat ik naar Nederland ging had ik dit plekje al bekeken en hier mijn verhuisdozen gebracht. Door de maanden heen had ik namelijk aardig wat spulletjes verzameld die ik op mijn nieuwe plek alvast kon achterlaten. Ik tref het opnieuw met mijn woonplek. Ik heb een ruim, licht appartement met een prachtig uitzicht.

De komende maanden zal ik niet meer wekelijks een blog plaatsen, maar zo nu en dan geef ik een update. Een tip voor degenen die bij willen blijven, maar geen zin hebben om steeds te checken of er een nieuwe blog online is: meld je aan voor de nieuwsbrief. Zo krijg je bij iedere nieuwe blog een e-mail met de link.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de betrokkenheid en de interesse die jullie tonen.

Groetjes Teunieke

Adressen:
Stichting:
Strada Balastierei 8,
407280, Florești (Jud. Cluj)
Romania

Woonplek:
Strada Teilor 21A
Ap. 20
407280, Floreşti (Jud. Cluj)
Romania

1. Rian:
    6 september 2019
    Hoi Teunieke,
    Wat mooi dat je de regenboog mocht zien van Gods trouw en liefde en verbond met ons(Gen 8:16/17)
    Zijn zegen op je werk gewenst!
  2. Esther Stunnenberg:
    6 september 2019
    Hai Teunieke, en weg ben je alweer!!
    Heel veel plezier. En je appartement ziet er prima uit, prima plek om voorlopig te wonen.
    Groetjes uit Elburg.